Uwaga, warto przeczytać!
Zabawki kreatywno – edukacyjne Thinkertoy przeznaczone są dla wszystkich dzieci – uzdolnionych i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dla młodszych i starszych, wycofanych i kreatywnych.
Wpływają na proces uczenia się, poznawania, nabywania sprawności motorycznej, myślenia, spostrzegania, koncentracji, kontrolę emocji, spełniają więc funkcje emocjonalno-motywacyjne i poznawcze.
Zestawy Thinkertoy są niezbędne dla realizacji specjalnych potrzeb edukacyjnych dziecka – mają charakter terapeutyczny, wspierają dzieci w osiąganiu sukcesu, korygują zaburzone funkcje oraz rozwijają indywidualne uzdolnienia i predyspozycje dziecka.
Nauka poprzez zabawę uczy współdziałania, daje poczucie własnej wartości i możliwości, rozwija zainteresowania, eliminuje stres i napięcie emocjonalne, stwarza okazję do kreatywności, angażuje myślenie, uwagę, wyobraźnię.
Zabawki kreatywno – edukacyjne Thinkertoy rozwijają inteligencję operacyjną niezbędną w edukacji matematycznej. Wpływają korzystnie na rozwój dziecka z niepełnosprawnością ruchową.
Wpływ zestawów edukacyjnych Thinkertoy:
- dziecko poszerza i rozwija swoje zainteresowania,
- dąży do samodzielności i kreatywnych rozwiązań,
- możliwość nawiązywania kontaktów interpersonalnych (praca w grupie, prezentacja dokonań),
- motywacja do uczenia się,
- optymizm, dobry nastrój,
- możliwość rehabilitacji manualnej i ruchowej,
- rozbudzanie chęci eksperymentowania,
- wzmacnianie samooceny dziecka,
- wielkość elementów konstrukcyjnych ułatwia dzieciom aktywność,
- wspierają w obszarze „Wychowanie do poszanowania roślin i zwierząt”,
- pozwalają rozumieć pojęcia związane z fizyką, matematyką, biologią, architekturą,
- możliwość pracy indywidualnej, grupowej, współdziałanie z rówieśnikami, satysfakcja.
Zabawki Thinkertoy są idealne dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim:
- motywują do podejmowania działań,
- wpływają na rozwój intelektualny,
- rozwijają zainteresowania w wielu dziedzinach,
- pozwalają prawidłowo funkcjonować i komunikować się,
- wspomagają w nauce matematyki, fizyki,
- pozwalają na nabywanie praktycznych umiejętności,
- zabawki wpływają na atrakcyjność procesu poznania, sprzyja to pobudzaniu emocji i motywacji, większej koncentracji i lepszemu wykorzystaniu czasu.
Zabawki kreatywno – edukacyjne Thinkertoy są niezastąpione w pracy, zabawie i nauce z dziećmi z zaburzeniami autystycznymi czy zaburzeniami Aspergera:
- kształtują umiejętności społeczne dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zabawowych,
- wspomagają rozwój mowy i rozwój intelektualny wraz z edukacją matematyczną,
- wspomagają rozwój umysłowy poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych,
- wychowują do poszanowania otaczającego środowiska,
- motywują do podejmowania działań i kreatywnych rozwiązań,
- moderują właściwe typy zachowań w różnych sytuacjach,
- uczą się współpracy i współdziałania,
- redukują poziom stresu,
- usprawniają motorycznie,
- odkrywają i rozwijają indywidualne możliwości i uzdolnienia,
- koncentracja uwagi,
- rozwijają wiarę w możliwości i umiejętności,
- nie ograniczają działań dziecka.
Zestawy kreatywno – edukacyjne Thinkertoy dają następujące możliwości:
- dokładność, dociekliwość,
- rozwijają wiedzę z różnych dziedzin,
- dają możliwość kojarzenia, rozumowania i wyciągania wniosków,
- realizację oryginalnych pomysłów, konstruowanie nietypowych zabawek,
- możliwość wyrażania własnej ekspresji,
- indywidualizacja procesu kształcenia,
- możliwość prawidłowego rozwoju społecznego,
- twórcze podejście do zadań,
- wszechstronnych zainteresowań,
- kształtują ciekawość świata,
- gwarantują wszechstronny rozwój,
- wykorzystują metody poszukujące i twórcze,
- uczą myślenia algorytmicznego, precyzji,
- pozwalają na dokonywanie samooceny podejmowanych i zrealizowanych zadań, konstruktywną ocenę działań innych osób oraz przyjmowanie oceny od innych osób, w szczególności rówieśników,
- stanowią atrakcyjny środek dydaktyczny.
Zabawki Thinkertoy a dzieci z chorobami przewlekłymi:
- rozwijają procesy poznawcze,
- pozwalają radzić sobie z emocjami,
- atrakcyjność spędzania wolnego czasu,
- optymizm,
- kontakt i współpraca z rówieśnikami lub rodzicami,
- zwiększają motywacji do nauki,
- wzmacniają samoocenę,
- aktywizują,
- wspomagają rozwój dzieci przez zabawy konstrukcyjne.
Thinkertoy opiera się na wielu metodach edukacji:
Metoda Montessori – ważne jest przede wszystkim dziecko oraz troska o odpowiednie otoczenie (środowisko). Jej podstawą jest szanowanie indywidualności dziecka w zakresie rozwoju fizycznego, umysłowego i emocjalnego. Inteligencje wielorakie (między innymi inteligencji emocjlanej i interpersonalnej)
Metoda Reggio Emilia – stosowana na etapie wczesnego nauczania, polega na dokumentowanej obserwacji każdego dziecka i stymulowania go do rozwijania jego mocnych stron; każde dziecko ma nieograniczony potencjał rozwoju i jest chętne do interakcji i poznania otaczającego świata. Dużą wagę przywiązuje się do wystroju przestrzeni, pomieszczenia należy wypasażyć w wielofunkcyjne meble i przedmioty.
Pedagogika waldorfska – jej głównym zadaniem jest rozwój dziecka w powiązaniu ze środowiskiem i społeczeństwem. Celem tej metody jest wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka, rozumianego jako rozwój trzech sfer: myślenia, uczuć i woli. Dużą wagę przywiązuje do działań artystycznych i manulnych.
EYFS (Early Year Foundation Stage): 0-5 lat – działania mające na celu umożliwienie rodzicom i opiekunom pomocy w wychowaniu i edukacji dzieci przed ukońćzeniem piątek roku życia.